2009. december 13., vasárnap

Álom: magas tömbház legfelső emeletén vagyok. Ki akarok menni az erkélyre, de a korlát nagyon halványan látszik. Tudom, hogy ott van, de nem látom világosan, és ezért nem bízom benne, hogy valóban létezik. Nem merek kimenni, hogy rátámaszkodjam és kinézzek, mert iszonyú mélység van lent. Leülök és a lábammal próbálom elérni a korlátot, hogy meggyőződjem ott van-e.

Istentisztelet előtt találkoztam Marilyn-el. Említette a lelkész csütörtöki előadását, amelyben az erdélyi unitáriusokról is szó volt. Csodálkozott, hogy az erdélyiek számára a vallás etnikai identitásukat jelenti. Megmagyaráztam: ez olyan, mint az amerikai telepesek esete, akik szintén etnikai alapon csoportosultak. Vallásuk ugyanígy része volt az etnikai identitásuknak. Pl. az amisok, akik németek. Majd találkoztam Mark-al és Lil Hosman-al, beszámoltam a könyvem alakulásáról.

Istentisztelet, Dr. Mark Morrison-Reed beszolgáló lelkész: "Karácsony a 114. utcában". Elektronikus hírlevél: Habár már 50 éve elhúnyt, gondolatban minden karácsonyt dédnagyanyám házában töltök, Washington DC-ben. Tartsál velem, amint felidézem gyerekkorom keserédes ünnepi emlékeit minden vidámságával és ajándékaival, veszteségeivel és szeretetével.

Istentisztelet alatt az isten haláláról gondolkodtam: e nélkül nincs lelkészi hivatás. Amerikában ennek köszönhető, hogy a mainstream kereszténységnek olyan tekintélye volt. És végig a történelemben. Ezt mutatja a kereszténység története: az isten halála Pál apostollal kezdődött, majd Nietzchével és Freud-al új szakaszba lépett, amit implicit a humanizmus visz tovább. Az uu-k is fel kellene ismerjék. Egészen uu kezdek lenni... Ez az istentisztelet más volt. 10 hét alatt a tekintélyelvű benyomást felváltotta egy másik, ahol az értelmiségi eszmének is tere van.

Kijövök, Randy és Julie bemutatnak a lányuknak, aki szabadságon van itthon New York-ból. Megbeszélünk egy utolsó ebédet. Katie-nek megköszönöm, hogy vendégként résztvehettem a tanfolyamokon.

Ebédelni mentünk Don-ékkal és Henry-ékkel. Don-ék fia, Mike ma pár napra hazaköltözik, válik. Patricia kért, hogy maradjak. Az ebédnél Markról volt szó, felsőosztályú "fehér" kultúrájáról (Washington, Chicago). Kihoznak két jókora húsos szendvicset, pirított kenyérrel, meghintve porcukorral. A gyerekek iPhone-őrületéről van szó: az asztal alatt is "text"-elnek, úgy nyomkodják gombokat, hogy oda se néznek.

Ebéd után elmentem a Powell's-be. Vettem még két Erich Fromm könyvet. Olvasgattam. Még három nap... Sétáltam a belvárosban, a gitárost hallgattam, azzal az érzéssel, hogy része vagyok annak UU-nak, amely benne van a körülöttem lévő város szellemiségében. Az utóbbi két napban nekifogtam olvasni Fromm-ot (The Dogma of Christ). Más itten lélektannal foglalkozni, kézzelfogható a szükség. Az iskolákba is be kellene vezetni. Régen a valláserkölcsi nevelés épp ezt a szerepet töltötte be. Sok felekezeti iskola van Magyarországon is. Annakidején a lélektan tabu volt Romániában. Egy diktatúrában a neurotikusok rendszer-ellenesek, mert betegségükben a rendszernek épp annyi szerepe van, mint a családi hagyományoknak. A főtéren fiatalok álldogálnak, szórólapot nyomnak kezembe: "God says please do not go to Hell".

Vacsora: magyar kolbász. Utána elmentem venni valamit Hildáéknak a Rossban.