2009. november 30., hétfő

Megyek az egyetemre. Útközben Dávid Ferenc és a freudi kasztrációs komplexus összefüggéseiről elmélkedem, ill. az LGBT jelenlétéről az egyházakban.

Joe-val és Maryann-el a PSU-n Amerika intellektuális hagyományáról kurzust hallgattunk. Most egy másik nő volt az előadó tanár (Dr. Patricia A. Schechter), az előző súlyos beteg. Joe mindkettőnket bemutat neki. Energikus, magas, középkorú nő, göndör hajjal, sok foggal. Egész testével magyaráz.

Egy diák ismerteti Henry David Thoreau északi és George Fitzhugh déli filozófus államról, társadalomról, gazdaságról és a rabszolgaság intézményéről vallott elveit. A másik diák: férfi és nő viszonyáról és annak szerepéről a politikai gondolkodásban északon és délen. Nagyszerű élmény volt, megkérdeztem a tanárnőt jöhetek-e még. Igen, természetesen, szívesen lát.

Utána ebéd egy thai vendéglőben. Levest kértem, egy nagy adagot. Egy egész tálat hoztak, spagetti volt benne, hagyma és kolbász darabok (húsgombócnak nevezve). Majd felfaltam a tálat, nagyon jólesett a híg lé. A spagettit egy kis kerámia kanállal és villával manővereztem. (Pálcikák mellőzve.)

Utána elmentem a Powell's-be, hogy megvegyem azt a könyvet, amiből tanultak. Ezen kívül még vettem hatot 38 dollárra: három Jung, két Fromm, egy Frankl. Hazamentem, lepakoltam, vissza az egyházhoz: egy újságíró előadása volt 7 órától.

Betértem a MacDonalds-ba, vettem egy jókora hamburgert. Nem azt kaptam, amire gondoltam, a kóla és szalmakrumpli kimaradt, a reklámozott gombás hamburger (Angus) viszont nagyon jó volt (3.99). Kint a kútnál ittam rá vizet. Egy pár napja el voltak zárva ezek az ivókutak valami fertőzés miatt (ilyen még nem volt), de most megint van víz mindenütt.

Még volt egy órám, elsétáltam megint a könyvesboltba. Kezd kialakulni a szokásom. A bejárat fölött tábla: Üdvözlünk a Powell's Könyvek Városában! Kilenc, színkóddal ellátott helyiségünk van, négy emeleten. Az épület egy egész utcatömböt elfoglal. Ez 68.000 négyzetláb könyvesbolt! Szánj egy kis időt a tájékozódásra, majd ragadj meg egy térképet és fedezd fel a világ legnagyobb használt és új könyvesboltját! Alatta témák 115 kategóriában, az említett színkódokkal ellátva. Ime a vörös terem:

Amint látható, a polc-sorok számozva vannak: Nyelvek 815-826; Egészség 827-842; Metafizika 869-878; Pszichológia 843-848, stb. Freud és Jung egy egész polcsort elfoglal. Minden szobában információ. Rákérdezel egy könyvre, belenéznek a gépbe, és mondják az emeletet, szoba színét, polc-sor számát. Négy éve próbára tettem őket: Henry Clarke Warren: Buddhism in Translations. 20 éve keresem. Megvolt! Egyetlen darab.

Már egész otthon érzem itt magam: délelőtt a női wc-be gyalogoltam be. Olvasgattam. Nézem: 7 perc van még 7 óráig! Szaladtam fél mérföldet, pontra odaértem az egyházhoz. A kapus már tudta mire jöttem. Elektronikus hírlevél:

Back from Afghanistan (Most jöttem vissza Afganisztánból). Hétfő, nov. 30, d.u. 7., Buchan épület. A Béke Csoport meghív a Jordániában tartózkodó Tom A. Peter Közel-Kelet és háborús tudósító beszámolójára, aki rendszeresen közöl a The Christian Science Monitor és a Global Post hasábjain, és iraki helyszíni elemzést készített a National Public Radio (Nemzeti Közszolgálati Rádió) számára. A rendezvényre a belépés ingyenes, de adományokat elfogadunk afganisztáni humanitárius célokra. Szórólapok a Béke Csoport asztalánál.

Fiatal, arab-szakállas újságíró mesélt az afganisztáni helyzetről és arról, hogy mennyire átláthatatlan és megkérdőjelezhető az amerikai jelenlét és segítség. Egy erőművet építettek amerikai adományokból jóval a tervezett költség fölött (180 helyett 305 millió dollár), de a működéséhez szükséges olajat nem tudják biztosítani. Fél kapacitással működik. Az országban hiányzik az elektromos közmű, a házakban legföljebb egy égő van. Vannak olyan falvak, ahol tükröt sem láttak az emberek. Egy segélyszállítmány miatt - amit egy amerikai katona szervezett meg otthon élő testvére segítségével - lefejezték azt az embert, aki azt elfogadta, a testét kiszegezték elrettentésképpen, csupán mert kollaboránsnak tartották. Választások: egy pár ember tölti kifele az űrlapokat, nem zavarja őket, hogy a nyugati újságíró fényképez. A hivatalos álláspont szerint az amerikaiak csak azért vannak ott, mert félnek, hogy a talibán a helyüket elfoglalja ha eltávoznak. A zavaros állapotokat tükrözi, hogy a határ mentén sok helységben nem tudják melyik országhoz tartoznak: Afganisztánhoz vagy Pakisztánhoz. Megtámadták az átutazókat határsértés vádjával, holott a térkép szerint még mindig Afganisztánban jártak, 5-10 mérföldre a határtól. Alvállalkozók több ezer munkást szerveztek Indiából, akik 2000 dollárt fizettek be. Munkát nem kaptak, hazamenni nem engedték őket. Egy sátorban laktak két hónapig, ahol 6 emberre egy ágy jutott. Greg Mortenson nagyon elismert az arab világban, könyve kötelező olvasmány. Iskolái jól működnek, szemben a talibánéval.