2009. november 19., csütörtök

Séta a Willamette és a Columbia folyó találkozásánál, a Kelley Point Park-ban. Patricia kezdeményezésére összeszedegettük a szemetet a diónyi nagyságú nikecell-től a bőrönd nagyságú darabokig.

John-al a meditációról beszélgettünk. Elmagyaráztam: félreértés az, hogy a meditációnak a célja "az elme kiüresítése" - mint ahogy sokan értelmezik. Az igazi cél az, amit a valóság intuitív érzékelésének neveznék. Ennek legjobb leírását Henry Clarke Warren: Buddhism in Translations c. művében találtam, ami az ún. earth-kashina meditáció technikáját írja le. Ez tulajdonképpen egy természetes elmeállapot visszaállítására való törekvés, amint a hozzá kapcsolódó lélegzési gyakorlatok is. Lásd a lélegzést a szellemi befolyásoltság, frusztráció állapotában.

Saint Johns-ban teáztunk, megettem a szokásos szalámis szendvicsemet. A teázóban szivárványszínű hajú és sok piercing-es srác a kiszolgáló. Saint John Portland egyik elővárosa, sok mexikói él itt. Benéztünk egy mexikói élelmiszerboltba.

Este fél 8-tól Reed College, Psychology Building, Greg M. Epstein könyvbemutatója: Good without God - A Positive, Humanistic Approach to Non-Belief. Másfél órával hamarabb érkeztem. Sétáltam a kampuszon. Plakátot böngészek: a "Takács Quartet" tart előadást december 7-én: First Baptist Church, 8-án Reed College, Kaul Auditorium.

A pszichológia épület előadó terme zsúfolásig megtelt. Részvétel ingyenes. A pulpitus mellé egy csapat fiatal telepszik a földre. A székek között, falak mellett a földön mindenütt emberek ülnek, állnak. Kb. 150 fős hallgatóság. Idősek és fiatalok. Sok húsz év körüli üldögél a földön, de néhányan inkább az iPhone-jukkal vannak elfoglalva. Greg fiatal, energikus tojás-fejű srác, a Harvard egyetem humanista lelkésze. Kedélyesen lépik bemutatás után a pulpitushoz, sokatmondó pózolás után kezd bele előadásába. Élvezi a szereplést. Elmeséli családja történetét. Zsidó származású édesapjának könyvespolcán minden vallásos, spirituális irányzat helyet kapott, de eggyel sem volt megelégedve. Édesanyja kubai 13 éves bevándorló lány, a hippi korszak önkereső gyereke. Greg New Yorkban nőtt fel, bátyját követve rabbi-képzőbe iratkozik. Rájön, hogy ez nem igazán neki való, buddhizmust tanulmányoz, zen-meditációt gyakorol, majd elmegy Kínába, hogy "eredeti nyelven" tanulhassa és fújhassa a mantrákat.

Hosszan beszél a könyvről. Ismertetését azzal kezdi, hogy belátja: már a cím ellentmondásos. Negatívan hangzik, pedig pozitív a mondanivalója. A Youtube interjú fordítása:

"Több mint egy milliárd ember él e földön, akik magukat nem tartják vallásosnak. Beláttam, hogy szükség van egy könyvre, amely megmagyarázza mi köti össze őket, a különbözőségük ellenére: a humanizmus. Ez az, ami egyesíti őket. A humanizmust általában egy progresszív életfilozófiának tartják, amely minden természetfölötti elem nélkül hisz képességünkben és felelősségünkben, hogy erkölcsös életet éljünk, személyes megvalósuláshoz vezet és inspiráló az emberiség számára. Röviden: a humanizmus "jól-lét" Isten nélkül. De a humanizmus nem csak az Isten nélküli jólétre helyezi a hangsúlyt, nem csak ateizmust, agnoszticizmust és nem-vallásosságot jelent - habár a humanizmus ateista, agnosztikus és nem vallásos emberek eszmerendszere. A humanizmus lényegét a jó eszméje képezi, nemcsak az Isten nélküliség. Azt jelenti, hogy jó életet élünk önmagunkért, szeretteinkért, az egész emberiségért és a bennünket körbevevő és fenntartó természetért. Mélyen hiszünk abban, hogy nem-vallásos emberekként is képesek vagyunk - és ezért kötelesek is - értelmes, tartalmas, céltudatos életet élni. Erre inspirál és ösztönöz ez a könyv."

Megfigyelem, hogy Greg nem használ jegyzetet, szabadon beszél, folyamatosan, lendülettel. Érződik, hogy készült, meggyőződése és gyakorlata van. Előadása felsőfokú színészi szónoklatnak, műve ugyancsak felsőfokú statisztikának tűnik. Előadás után kérdések következnek, amelyeket először fölír, majd válaszol rájuk. Hosszúra nyúlik a műsor, az emberek kezdenek elszállíngózni. Én is. Az az érzésem sokat vártunk, de a lényegre nem kaptunk választ.